Om Brottsportalen saknade föremål
.

Om Brottsportalen

Brottsportalen startade med en idé om att kunna hitta sina stulna och borttappade saker.



I ett bostadsinbrott blev Susan besluten på en silverring – ringen var det sista hon hade kvar efter sin mormor. I dag driver hon Brottsportalen – vars syfte är att se till att saknat och stulet gods hittar hem igen. Brott som polisen inte har möjlighet att prioritera kan klaras upp på hennes sajt. Jag brinner för att människor ska få tillbaka sina saker. Affektionsvärde går inte att ersätta med försäkringspengar, säger Susan.

Story

När jag var barn hade jag en speciell känsla av trygghet när jag var hemma med mina föräldrar, det kändes som om inget ont kunde hända oss. Skulle det komma inbrottstjuvar skulle pappa skydda mig från tjuvar.

När min man och jag skulle flytta in i en ny lägenhet bokade vi en låssmed som skulle byta ut låsen, innan vi flyttade in. Men vi fick tillgång till vår lägenhet lite tidigare och flyttade in. Vi var lyckliga över lägenheten och skyndade oss att möblera den, plocka ur flyttlådor och det blev så fint och hemtrevligt. Jag fick samma känsla som jag hade som barn i mitt barndomshem.

Men någon dag senare fick vi inbrott, det var ett ögonblicks verk. Vi var och handlade i butiken runt hörnet och vara endast hemifrån 10 - 15 min. Det var flera lägenheter som fick inbrott i vår uppgången men de lägenheterna med godkända lås och larm ratade tjuvarna.

Det såg ut som om en orkan hade dragit in i vår lägenhet. Det var ett kaos. Inbrottstjuvarna stal en hel del. Det jag blev mest ledsen över, var min mormors silverring. Mormor dog när min mamma var 14 år, så jag fick aldrig träffa henne. Mormors ring hade inget egentligt värde för någon annan än för mig. Det var det enda minnet jag hade kvar av henne.

Att få inbrott är inte bara att förlora sina saker, utan det är också att förlora sin trygghet. Man brukar säga mitt hem är min borg, nu var det mitt hem, men det var inte längre min borg. Man känner ilska och frustration, man blir så uppriven att det kan vara svårt att handla rationellt. Efter inbrottet kände vi oss aldrig trygga i lägenheten. Vi flyttade till en ny bostad där vi kunde känna oss trygga. Vi bytte lås, installerade inbrottslarm, tog bilder på vårt lösöre, märkte värdefulla saker och startade grannsamverkan tillsammans med försäkringsbolag och Polisen. Där kände vi oss trygga igen!

Vad jag brinner för är att folk inte ska drabbas av brott. Och jag brinner för att folk ska få tillbaka sina saker som de har förlorat genom stöld eller på annat sätt. Jag vill också underlätta för andra som drabbas, vet att man kanske inte är så rationell som man brukar vara när man drabbas utav ett brott. Man kan känna stor stress och vet inte vad man ska göra eller hur man ska göra för att anmäla stölden och hur man kan få tillbaka sina saker. Att ha varit utsatt för inbrott var en viktig erfarenhet i att förstå mina kunder när jag var verksam som VD på ett försäkringsbolag. Därför vill vi genom våra erfarenheter förenkla processen för dem som blivit drabbade av inbrott och stöld, med att anmäla till Polis och försäkringsbolag. Det som berör mig är att medmänniskor som har utsatts för inbrott och stöld, inte kan komma över att de inte kan få tillbaka sina kära ägodelar, som betytt så mycket för dem. Försäkringsersättningar kan aldrig ersätta affektionsvärdet.

Idag har vi över 12 000 medlemmar med över 165 000 sökningar på efterlysta föremål. Vi arbetar och lyssnar med stort intresse på våra medlemmar. Vi vill att sidan skall var inbjudande enkel och lätt att använda, att du känner dig välkommen och att vi tillsammans hjälps åt att finna dina saker.

Vi utvecklar sidan med dem som kan detta bäst, d.v.s. du som användare! Därför tar vi emot tips och goda råd från dig hur vår sida kan bli ännu bättre. Alla tips och förslag sparar vi i en idébank, som vi tillsammans med olika referensgrupper jobbar igenom och utvecklar. Vill du vara med i vår referensgrupp blir vi tacksamma, anmäl dig på info@brottsportalen.se eller på Facebook. Det är våra medlemmar som tillsammans hjälper till att göra Brottsportalen till den samhällsnytta som det är. Vi blir lika glada som våra medlemmar när de återfår sina ägodelar. Tillsammans gör vi skillnad.

Miljövinst

Istället för att köpa nytt när du blir av med dina saker, så får du möjligheten att söka rätt på dem igen, genom att göra en efterlysning på vår hemsida. Det innebär vinst både för dig och för miljö.

Se brott i din närhet.

Det är viktigt att veta vad som händer i din närhet. Du kan följa Polisens händelser på Brottsportalens webb eller app. Det är viktigt att vara uppmärksam på händelser i din närhet, det kan förhindra att fler brott begås. Du kanske har sett något som du vill tipsa Polisen om.

Skydda mot brott

Vi rekommenderar användandet av godkända larm och godkända lås på din bostad. Vi rekommenderar även stöldskyddmärkning med märkDNA så att föremål kan spåras internationellt.

Virtuellt kassaskåp

Här kan du kategorisera och lägga in bilder samt övrig information som kvitto m.m. på sina ägodelar. Du kan även lägga in bilder på det som är unikt för dina ägodelar samt, tillverknings- och ramnummer, inskriptioner, skador m.m. Tanken med detta är att du har dina ägodelar samlade och snabbt kan anmäla dina stulna ägodelar hos Polisen och försäkringsbolag samt efterlysa godset i realtid vid eventuellt inbrott eller stöld på Brottsportalens hemsida.
Tjänsten skapar en snabbare och enklare dialog med Polisen och försäkringsbolag genom att du snabbt och enkelt i realtid kunna efterlysa, stöldanmälan ägodelar. Du kan börja med att anmäla det som är mest unikt och sedan skyndsamt komplettera anmälan. Allt för att öka chanserna att återfå dina ägodelar samt att kunna säkra spår och binda förövare till brott.

Polisens Hittegods

Polisens hittegods, som gör att du lätt får information om ditt föremål skulle dyka upp hos dem. Vårt mål är att Brottsportalen blir ett självklart val när du vill finna dina stulna saker, köpa saker säkert på nätet, så att de inte är efterlysta

Hittelön

Den som hittar ett föremål ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polisen. Är ägaren till föremålet känd, får upphittaren i stället underrätta ägaren om fyndet. Den som har förlorat sina ägodelar har tre månader på sig att hämta det hos Polisen. När du hämtar ut det ska ägaren betala 10 % av värdet på föremålet i hittelön till upphittaren. Hämtar ägaren inte föremålet tillfaller det upphittaren som då blir lagligen ägare till godset.

Hund

Bortsprungen hund gäller andra regler läs mer om det hos Polisen. Upphittade djur.

.
Kontakta oss
info@brottsportalen.se
Box 1554
411 41 Göteborg

BG 599-3233

Tekniska problem
support@brottsportalen.se

Org nr 556995-9496​